Daan Faber

SublimeNews
© SublimeNews

Iedere werkdag om 09.30 uur geven de columnisten van Sublime FM hun kijk op het wereldnieuws, economie, veiligheid of duurzame ontwikkelingen. Vandaag Daan Faber, creatief partner van culinair driemanschap en onafhankelijk voedingsmerk Mister Kitchen. Tijdens deze themamaand gaat Daan iedere woensdagochtend in op de vraag ‘wat eten we morgen?’


Er is een kentering gaande in hoe wij ons eten zien en uitdragen. Voedsel heet steeds vaker food en is niet alleen brandstof meer. Nee, food is fashion en haar fashionistas zijn foodies, fitgirls en bloggers. Hun verleidelijke foto’s en video’s overvoeden onze sociale kanalen.
Daar kan je van alles van vinden maar het is vooral een voorbode van een grotere beweging. Jij bent nog meer wat je eet en drinkt. Dat begint al in de supermarkt. Wij jagen en verzamelen producten waarvan wij geloven dat ze beter zijn. Voor de planeet, ons lichaam of onze smaakpapillen. Daarmee bepaalt ons mandje ons imago.
Een voorbeeld? Het bierschap waar lokale speciaalbiertjes er wekelijks een meter bij krijgen. Of de stoffige Verkade-repen die worden weggedrukt door de spannende, slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely. Ook aan de grootste A-merken wordt geknaagd en een ‘V&Dtje’ ligt op de loer.
De verwarring is dus groot op de burelen van Unilever, Heinz en Heineken; immers hoe bestrijd je zogenaamde challenger- of indie-brands? Door die hippe producten in recept of verpakking na te apen? Of met nog meer geld in de marketingruif?
Dat wordt nog een hele kluif, want de toenemende invloed van de fotograferende foodies laat zich moeilijk afkopen. En gelukkig maar, want zo wordt food weer van het volk.

De muziek van de vooruitgang luister je op Sublime FM!