De Nederlandse School vernieuwt samen met docenten het onderwijs

De Nederlandse School
© De Nederlandse School

Deze maand staat het Nieuws van de Vooruitgang in het teken van onderwijs. Reden genoeg om daarom bij de introductie van het tweede jaar van de Nederlandse School (dNS) aanwezig te zijn. Lees hieronder het verhaal achter dNS en de reacties op het programma.

Het is druk op de introductiedag van de Nederlandse School. Docenten uit het hele land zijn bijeengekomen met een gemeenschappelijk doel: het onderwijs vernieuwen. Ook heeft ieder een persoonlijke motivatie om mee te doen. De deelnemers worden in groepjes van vier verdeeld, waarna ieder om de beurt vertelt waarom hij of zij aan dNS deelneemt. In een van de groepen bevindt zich Chris Meijering. Hij geeft les op een vmbo-school in Alkmaar en vertelt dat uitsluitend lesgeven in een klaslokaal niet effectief is als je leerlingen iets wilt leren. “Het zijn de leuke herinneringen die je meeneemt van school, en niet de saaie lessen. Neem ze mee naar relevante plekken, zodat ze de stof beter onthouden.” Chris hoopt door mee te doen aan het programma van dNS te bereiken dat zijn leerlingen hem zullen herinneren als een inspirerende docent.

dNS probeert ervoor te zorgen dat docenten zoals Chris hun persoonlijke doelstellingen behalen. Dit doet dNS door bijeenkomsten te organiseren die zich onder andere richten op de persoonlijke ontwikkeling van de docent. Een vraag die tijdens deze bijeenkomsten vooral centraal staat is: Wie ben jij, en waarom doe je wat je doet?

Er wordt niet alleen ingegaan op de persoonlijkheid en de drijfveren van docenten. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de steeds veranderende samenleving door docenten naar minder voor de hand liggende plekken te sturen en ze daar in gesprek te laten gaan met deskundigen. Tim Bominaar maakt al een jaar deel uit van dNS. Hij verbaasde zich toen hij voor de eerste keer naar zo’n verrassende locatie gestuurd werd. De locaties, waaronder een meelfabriek, het hoofdgebouw van ABN Amro en een cafe, leken voor hem in eerste instantie geen meerwaarde te hebben. “We spraken daar met mensen over hun werk en kregen veel verschillende indrukken van de omgeving. Hoewel ik in het begin misschien dacht er niks aan te hebben, merkte ik achteraf dat ik de kennis die ik daar had opgedaan veel gebruikte in gesprekken of tijdens het lesgeven.”

Een derde onderdeel van het programma is het ontwerpen van een plan om jezelf te verbeteren op het gebied van lesgeven. Hier worden de ervaringen van docenten tijdens de vorige onderdelen verwerkt tot een idee; een plan van aanpak om hun eigen lessen interessanter en leuker te maken voor de klas. Opmerkelijk is dat dit het enige onderdeel is waar er specifiek ingegaan wordt op het overdragen van informatie op de leerlingen in de klas.

dNS is geen lerarenopleiding, maar een extra aanvulling op de opleidingen. Harry Starren is de decaan van de Nederlandse School. Hij vertelt dat het belangrijk is dat docenten de mogelijkheid krijgen zichzelf te ontwikkelen. Deelnemen aan dNS is geen verplichting, maar een kans het onderwijs te helpen vernieuwen. “Als er genoeg docenten op onze school afkomen, dan is de kans groot dat docenten die niet deelnemen, toch wat meekrijgen van wat wij doen.” Starren vergelijkt dNS daarom eerder met een overdraagbare aandoening. “We hebben misschien maar tien procent van de leraren nodig in onze school om invloed te hebben op de overige negentig procent. Het gaat ons er dus om dat onze leraren andere docenten aansteken… Een virus, of een besmettelijke ziekte met een heel goed doel dus.”

Tim herkent het overbrengen van ‘het virus’ maar al te goed op zijn school sinds hij aan het programma is begonnen. “Mijn collega’s zijn heel nieuwsgierig naar wat ik doe. Ik kom weleens met verhalen of dan lezen ze ergens iets over dNS en dan komen ze bij mij met vragen. Ik neem ze ook af en toe mee naar masterclasses, zodat ze kunnen meekijken.”

Ook Chris hoorde voor het eerst over dNS door twee collega’s. Zij vertelden enthousiaste verhalen, waardoor hij nieuwsgierig werd. “Ik zocht al een tijdje naar een nieuwe manier om mijn lessen interessanter te maken”, vertelt Chris. “Het is een utopie om te zeggen dat het altijd leuk is bij mij in de les, want dat klopt helemaal niet. Bij mij is het ook saai, maar dat moet wel veranderen. Voor de leerlingen, en niet voor mezelf.” Of zijn lessen ook daadwerkelijk door zijn deelname aan dNS interessanter zullen worden is nog even afwachten. Chris heeft er in ieder geval vertrouwen in, maar tast voor nu nog vooral in het duister. “Ik heb enorm veel goede indrukken gekregen vandaag, maar ik heb geen idee wat ik precies kan gaan verwachten het komende jaar.”

Ilja Klink is betrokken bij dNS, en is daarnaast onze gastcolumnist van SublimeFM. Lees of beluister hier haar columns op de website.


De muziek van de vooruitgang luister je op Sublime FM!