Bericht van Arthur van de Graaf: ‘Mensen als Van Gogh’

arthur
© arthur

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld. Vandaag: Arthur van de Graaf van crowdfundingplatform Sublime Doing.

Jaarlijks wordt het Van Gogh Museum door ruim 2 miljoen mensen bezocht. Best bijzonder voor een schilder die tijdens zijn leven nauwelijks op fans kon rekenen. De schilder, die met zijn kenmerkende stijl iets anders en vernieuwends op het doek durfde te zetten, werd tijdens zijn leven bijna alleen door familie en vrienden ‘gekocht’. Door het grote publiek werd hij nog niet gewaardeerd.

Na zijn dood organiseerde zijn schoonzus, Jo Bongers, een tweetal tentoonstellingen. De eerste in Den Haag en de tweede in Amsterdam. Na zijn dood nam de interesse in zijn werk toe.

Nu kan hij rekenen op een groot en internationaal publiek. Nu is zijn werk onbetaalbaar en levert het een aanzienlijke bijdrage aan onze samenleving.

Ondernemers die ook iets radicaal vernieuwends durven te doen. Hebben ook moeite met het bereiken van het publiek. Zeker zolang er nog geen geloof is in hun economische waarde. Ik vind dat we vaker een werk van een startende en onbekende kunstenaar aan onze muren moeten hangen. Dat we vaker in een startende ondernemer met een radicaal vernieuwend concept moeten investeren. Zodat we in de toekomst vaker trots kunnen zijn op mensen als Van Gogh. Mensen die iets anders durven laten zien, verdienen onze support.


De muziek van de vooruitgang luister je op Sublime!