Jongens lezen beter met meer meisjes in de klas


Meer meisjes in de klas? Dan gaan de jongens beter lezen. Dat meldt Trouw op basis van recent onderzoek aan de Radboud Universiteit. Het is een bekend probleem dat jongens over het algemeen minder lezen en teksten slechter begrijpen. Socioloog Margriet van Hek bekeek meer dan 200 duizend schoolresultaten van 15-jarige scholieren over de hele wereld. Hieruit bleek dat op scholen met veel meisjes ook de jongens beter blijken in tekstbegrip, het opzoeken van de juiste informatie en kritisch lezen. Mogelijk is de positieve invloed van meisjes te verklaren door hun vaak betere concentratievermogen en motivatie om goed te presteren. Van Hek denkt dat het onderzoek politici en beleidsmakers kan helpen de verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes te verkleinen.


Cookies | Privacy policy | De muziek van de vooruitgang luister je op Sublime

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te clicken. Je kunt ze ook afwijzen. Dan blijft de site gewoon werken (maar mogelijk niet optimaal).