Bericht van Tim Murck: “Spel misschien wel beste omgeving om te leren”

© Tim Murck

Waarom leren we economie in de schoolbanken, en niet van bijvoorbeeld the Wolf of Wallstreet in een VR-game, vraagt Tim Murck zich af.

Gamification is het nieuwe buzzwoord. Platforms moeten nog leuker. Processen efficiënter. Onze dagelijkse werkzaamheden simpeler en speelser.

Het is ook wel vreemd toch? Dat we zodra we thuis zijn massaal verdwijnen in een serie, een film, een game, bordspel of een boek. Hoe leuk zou het zijn wanneer we het plezier dat we dan ervaren gedurende de dag ervaren. Wanneer we moeten leren, reizen, werken, communiceren.

En wees eerlijk, hoe leuk en spannend maken we het onszelf? Waarom leren we het vak economie nog in de schoolbanken? Waarom leert Leonardo Di Caprio ons niet in een VR-game als the Wolf of Wallstreet wat beleggen is? Waarom verdienen we alleen een salaris en geen medailles, punten en prijzen? Een spelomgeving maakt ons los, het maakt ons vrij. Het maakt ons minder bang om fouten te maken. Misschien is een spel daarom ook wel de beste omgeving om te leren. Omdat je actief gebruik maakt van je fantasie, van je oplossend vermogen.

Steeds meer mensen uit de creatieve industrie leren impact maken in andere sectoren dan enkel de entertainment-industrie. En een beetje meer vermaakt worden tijdens de dagelijkse bezigheden. Kan geen kwaad toch?

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.


Cookies | Privacy policy | De muziek van de vooruitgang luister je op Sublime

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te clicken. Je kunt ze ook afwijzen. Dan blijft de site gewoon werken (maar mogelijk niet optimaal).